دانستنی های تغذیه ای برای ماه مبارک رمضان

در ماه رمضان،تغذیه صحیح به شما بسیار کمک می کند تا ضعیف نشوید و جلوی ضعف ناشی از روزه را بگیرد از مصرف زیاد مواد گوشتی در ماه رمضان بویژه در وعده سحر باید اجتناب کرد. مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه گفت: در ماه رمضان، مواد نشاسته‌ای بیشتر از ماده‌های قندی مصرف شود؛ چون نشاسته به تدریج وارد خون می‌شود.

دکتر برلیانت بزرگمهر درباره تغذیه صحیح در ماه رمضان اظهار کرد: به علت ورود تدریجی مواد نشاسته‌ای در خون، انسولین سریع ترشح نمی‌شود و قند خون افت نمی‌کند البته در مصرف مواد نشاسته‌ای مانند نان، آرد، برنج، سیب‌زمینی و ماکارونی نباید افراط کرد. وی با بیان اینکه با توجه به طولانی بودن مدت زمان روزه‌داری در ماه رمضان سال جاری، یکی از عوارض تغذیه غلط، افت قند خون است، گفت: برخلاف چربی که سال‌ها در بدن ذخیره می شود، قند حدود نصف روز در بدن باقی می‌ماند.

با این حال نباید در مصرف مواد شیرین به ویژه در سحر افراط کرد؛ چون قندهای ساده به سرعت جذب خون و بالا رفتن قند خون را موجب می‌شوند. این امر منجر به ترشح انسولین می‌شود که افت قند خون را در پی دارد. در نتیجه عوارض عصبی در فرد بروز می‌کند؛ چرا که سلولهای عصبی برای تامین انرژی خود به قند و کربوهیدرات نیاز دارند. بزرگمهر تشنگی را یکی از عوارض تغذیه ناصحیح در روزهای طولانی ماه رمضان سال جاری دانست و اظهار کرد: مایعات مورد نیاز بدن در فاصله افطار تا سحر باید تامین شود که بهترین آن‌ها، آب است. این در حالیست که برخی افراد هنگام افطار و شام، معده خود را با غذا پر می‌کنند و در نتیجه میل به نوشیدن آب ندارند.
 
این متخصص تغذیه اضافه کرد: چای باعث دفع آب بدن می‌شود بنابراین به مقدار زیاد در وعده سحر نباید نوشیده شود چون منجر به احساس تشنگی می‌شود. وی یکی از عوامل مهم در احساس تشنگی را مصرف نمک زیاد همراه با غذا دانست و گفت: غذاهای شور باعث تشنگی می‌شود بنابراین بویژه در وعده سحر از خوردن زیاد آن‌ها باید خودداری کرد. مسوول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه با اشاره به مصرف گوشت در ماه رمضان گفت: گوشت برای دفع از بدن تبدیل به اوره می‌شود و دفع اوره به مقدار زیادی آب نیاز دارد بنابراین از مصرف زیاد مواد گوشتی در ماه رمضان بویژه در وعده سحر باید اجتناب کرد.
 
این متخصص تغذیه با بیان اینکه در ماه رمضان بویژه در وعده سحر سالاد و سبزی استفاده شود، اظهار کرد: سالاد و سبزی به علت برخورداری از فیبر، مواد نشاسته‌ای را به تدریج وارد خون می‌کنند در نتیجه انسولین سریع ترشح نمی‌شود. وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا افطاری و شام باید با هم مصرف شوند، گفت: هنگام افطار می‌توان شیر ولرم با یک یا دو خرما و یا مقدار کمی عسل، پنیر بدون نمک و یکی دو مغز گردو مصرف کرد و حدود یک ساعت بعد شام خورد. غذاهای پخته‌، خوراکی‌هایی که مواد آن‌ها به صورت بخارپز یا آب پز تهیه شده‌اند و انواع ساندویچ‌های پخته مانند ساندویچ مرغ، پنیر، گردو، خیار، گوجه فرنگی مفید هستند البته نباید شام را خیلی دیر مصرف کرد؛ چون مانع خوابیدن می‌شود.

وی تاکید کرد: از مصرف غذاهای سرخ کرده در افطار و سحر باید خودداری کرد؛ چون افزایش چربی نامطلوب قند خون را موجب می‌شود و فشار خون را افزایش می‌دهد. خوردن زیاد گوشت قرمز نیز همین پیامدها را دارد. علاوه بر آن برای جلوگیری از یبوست باید مقدار کافی آب نوشید، سالاد و سبزی مصرف کرد و ورزش و پیاده روی نمود. بزرگمهر در پایان اظهار کرد: نزدیک زمان افطار نباید فعالیت فیزیکی انجام داد؛ چون باعث تعریق زیاد ‌شده و احساس ضعف را به دنبال دارد. بنابراین باید یا پیش از ظهر و یا پس از افطار ورزش و پیاده‌روی کرد.

11 راه آسان برای کنترل استرس

یکی از مهمترین مشکلات انسان ها کنترل استرس است. برای این منظور 11 مورد از بهترین راه ها برای کاهش استرس در زندگیتان را در این مقاله گردآوری کرده ایم. با اینکه همیشه نمی توانید استرس را در زندگیتان از بین ببرید، اما می توانید با این تکنیک های ساده آنرا کنترل کنید.

1. حرف بزنید! همه احساساتتان را درون خودتان نگه ندارید! در مورد احساسات استرس زای خود با کسی که به او اعتماد داشته باشید و در موردتان قضاوت نکند و سعی هم نکند که دیدگاه خودش را به شما بقبولاند، حرف بزنید. حتی اگر نتوانید آن موقعیت را فورا تغییر دهید، حرف زدن در مورد آن کمک می کند که کمی از فشار آن کمتر شود. می توانید این حرف زدن را با چیزی فیزیکی هم ادغام کنید: آنرا روی کاغذ بیاورید، ورزش کنید و ....

2. عمل کنید! مهم نیست که چقدر عملتان کوچک باشد، برای خطر کردن و ایجاد تغییر داوطلب باشید. سعی کنید آن موقعیت استرس آور را یا حداقل بخشی از آن را تغییر دهید. رو به جلو رفتن حتی با قدم های کوچک هم که شده، به شما کمک می کند احساس قدرت بیشتری کنید و کنترل خودتان را به دست گیرید. قدمتان را جلوی قدم دیگر بگذارید تا به جهتی مثبت گام بردارید. خیلی زود می بینید که استرس در شما خیلی کمتر شده است.

3. به بدنتان گوش کنید! وقتی یاد بگیرید که بدنتان چطور به استرس واکنش می دهد، می توانید یاد بگیرید که چطور باید با آن روبه رو شوید. یاد بگیرید که به علامت های بدنتان گوش دهید و راه هایی برای کاهش استرستان پیدا کنید. استراحت، ورزش، یوگا و امثال آن هم می تواند به کمک تان بیاید.

4. مسئولیت قبول کنید! کشف کنید که برای اینکه احساس خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید باید چه بکنید و نیازهایتان را برطرف کنید. راهی دیگر برای کاهش استرس این است که یک علاقه یا سرگرمی پیدا کنید که نسبت به آن احساس تعهد و مسئولیت کنید. اگر حس می کنید که واقعا کنترلتان را از دست داده اید ساکت و تنها نمانید! از کسی که شایستگی اش را دارد راهنمایی بخواهید تا به شما کمک کند که چطور از موانع و مشکلات عبور کنید تا دوباره به سمت جلو حرکت کنید. اگر نمی توانید در نزدیکی تان چنین شخصی را پیدا کنید، می توانید به یک مشاور روانشناس مراجعه کنید.

5. خودتان را غرق نکنید. اگر استرس زیادی دارید ممکن است دلیلش این باشد که خودتان را بیش از اندازه درگیر کرده اید. خودتان را از شر مسئولیت ها و وظائف اضافی خلاص کنید. یاد بگیرید که چطور می توانید بعضی از کارهایتان را به دیگران واگذار کنید یا بدون احساس گناه  به بقیه "نه" بگویید. در صورت نیاز از دیگران کمک بخواهید.

6. فرار کنید! گاهی اوقات یک تغییر هر چقدر هم که کوچک باشد، شگفتی می آفریند. برای یک لحظه هم که شده همه چیز را فراموش کنید! از همه چیز فرار کنید. برای چند ساعت یا چند روز به جایی بروید که قبلا نرفته اید. حتی یک حمام آب گرم می تواند کمکتان کند.

7. اولویت بندی کنید. شاید نتوانید از عهده همه مسئولیت ها برآیید اما می توانید یاد بگیرید که چطور هوشیارانه و بدون عصبانیت و استرس آن ها یکی یکی انجام دهید.

8. خودتان را گسترش دهید. با بهتر کردن زندگی یک نفر دیگر، زندگی خودتان را بهتر کنید. برای گذشتن از خود داوطلب شوید. با اینکار احساس مثبت بودن، قدرت داشتن و مهم بودن به شما دست خواهد داد.

9. بگذارید موفقیت اتفاق بیفتد. اگر نمی توانید دنیا را عوض کنید، خودتان را تغییر دهید. یاد بگیرید چطور با حرکت به سمت اهدافتان آنچه هستید را  دوست داشته باشید. بعد با خودتان متعهد شوید که برای بهتر کردن مسائل مربوط به خودتان و زندگیتان که فکر می کنید نیاز دارید، تلاش کنید. به جای یک تغییر فوری و چشمگیر یاد بگیرید که از گذران زندگی و رفتن قدم قدم به سمت موفقیت لذت ببرید.

10. اجتماعی شوید. با دوستان و خانواده تان وقت بگذرانید. از لذت بردن نترسید. قدر دوستانتان را بدانید و اجازه بدهید بفهمند که دوست شان دارید. شاید عشق بر همه چیز پیروز نشود اما آغاز بسیار خوبی است.

11. یاد بگیرید که چطور شاد باشید. یکی از نقاط مشترک همه آدم هایی که در زندگی هایشان موفق هستند حس سلامت و سرزندگی، نگرشی مثبت و اهدافی واقع بینانه است. روی نقاط مثبت خود و زندگی تان متمرکز شوید. هیچکس کامل نیست. یاد بگیرید که چطور از چیزهای کوچکی که موجب شادی تان می شود لذت ببرید. قدردان نعمت های خداوند باشید. هر روز روی یک برگه کاغذ چیزی را در مورد خودتان یا زندگی تان که به خاطر آن قدردان خداوند هستید را یادداشت کنید، حتی اگر آن یک روز آفتابی، تماس یکی از دوستان، یا هر چیز کوچک دیگر باشد. اینکار را به مدت یک ماه ادامه دهید و هر بار هزار تومان هم لای آن برگه بگذارید. در آخر ماه همه آن ها را بخوانید و آن وقت خواهید فهمید که زندگی خیلی بهتر از آن چیزی است که فکر می کردید. با آن پول هم هر چیزی که دوست داشتید را برای خود بخرید یا آن را صدقه دهید.

شما چه رنگی هستید؟ طالع بینی رنگ تولد

در صورتی که تاریخ تولد شما در:
اول فروردین ماه باشد سیاه هستید.
بین دوم فروردین تا ۱۱ فروردین باشد ارغوانی هستید
بین ۱۲ تا ۲۱ فروردین باشد. شما سرمه ای است
بین ۲۲ فروردین تا ۳۱ فروردین باشد نقره ای هستید.
بین یکم اردیبهشت تا ۱۰ اردیبهشت باشد سفید هستید.
بین ۱۱ اردیبهشت تا ۲۴ اردیبهشت باشد شما آبی هستید.
بین ۲۵ اردیبهشت تا سوم خرداد باشد شما طلائی رنگ هستید.
بین ۴ خرداد تا ۱۳ خرداد باشد شما شیری رنگ هستید.
بین ۱۴ خرداد تا ۲۳ خرداد ماه باشد شما خاکستری هستید.
بین ۲۴ خرداد تا دوم تیر ماه باشد شما رنگ خرمائی هستید.
سوم تیر ماه باشد رنگ شما خاکستری است.
بین ۴ تیر ماه تا ۱۳ تیر ماه باشد شما قرمزهستید.
بین ۱۴ تیر ماه تا ۲۳ تیر ماه باشد شما نارنجی هستید.
بین ۲۴ تیر ماه تا سوم مرداد ماه باشد شما زرد هستید.
بین ۴ مرداد ماه تا ۱۳ مرداد باشد شما صورتی هستید.
بین ۱۴ مرداد تا ۲۲ مرداد باشد شما آبی هستید.
بین ۲۳ مرداد تا یکم شهریور باشد شما سبز هستید.
بین ۲ شهریور تا ۱۱ شهریور باشد شما قهوه ای هستید.
بین ۱۲ شهریور تا ۲۱ شهریور باشد شما کبود رنگ هستید.
بین ۲۲ شهریور تا ۳۱ شهریور باشد شما لیموئی هستید.
متولدین یکم مهر ماه زیتونی هستند.
بین ۲ مهر تا ۱۱ مهر ماه ارغوانی هستید.
بین ۱۲ مهر تا ۲۱ مهر ماه شما رنگ سرمه ای دارید.
بین ۲۲ مهر ماه تا یکم آبان ماه شما نقره ای هستید.
بین ۲ آبان تا ۲۰ آبانماه باشد شما سفید هستید
بین ۲۱ آبانماه تا ۳۰ آبانماه باشد رنگ شما طلائی است.
بین یکم آذر ماه تا ۱۰ آذر ماه باشد شما شیری رنگ هستید.
بین ۱۱ آذر ماه تا ۲۰ آذر ماه باشد شما خاکستری هستید
بین ۲۱ آذر تا ۳۰ آذر باشد شما خرمائی رنگ هستید.
متولدین اول دیماه نیلی رنگ هستند.
بین دوم دی ماه تا ۱۱ دی ماه باشد رنگ شما قرمز است.
بین ۱۲ دی ماه تا۲۱ دی ماه باشد شما نارنجی هستید.
بین دی ۲۲ ماه تا بهمن ۴ بهمن ماه باشد شما زرد هستید.
بین ۵ بهمن تا ۱۴ بهمن ماه باشد شما صورتی هستید.
بین ۱۵ بهمن تا ۱۹ بهمن ماه باشد شما آبی هستید.
بین ۲۰ بهمن تا ۲۹ بهمن ماه باشد شما سبز هستید.
بین ۳۰ بهمن تا ۹ اسفند ماه باشد شما قهوه ای هستید.
بین ۱۰ اسفند تا ۲۰ اسفند باشد شما کبودی رنگ هستید.
بین ۲۱ اسفند تا ۲۹ اسفند باشد لیمویی هستید

حالا خصوصیات شما بر اساس رنگ شما


قرمز: با نمک و دوستداشتنی، مشکل پسند اما همیشه عاشق و اینطور بنظر میرسد که مورد محبت نیز باشید. با روحیه و بشاش اما در همان زمان میتوانید بد اخلاق هم شوید قادرید با مردم بسیار خوب و با ملاطفت برخورد کنید و این همان عشقی است که میتواند در راهی که در پیش دارید همراهتان باشد آدمهایی را که راحت صحبت میکنند دوست دارید این آدمها باعث می شوند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
شیری رنگ: اهل رقابت و بازی دوست. دوست ندارد ببازد ولی همیشه بشاش است. شما قابل اعتماد و امین هستید و خیلی علاقه دارید وقت خود را بیرون بگذرانید، با دقت عشقتان را انتخاب می کنید و بسادگی عاشق نمی شوید اما وقتی او را یافتید تا مدتهای طولانی دوستش خواهید داشت.
نیلی: شما بیشتر متوجه نگاهتان هستید و استانداردهای بالائی در انتخاب عشق دارید. هر راه حلی را با دقت و تفکر انتخاب می کنید و بسیار بندرت مرتکب اشتباه احمقانه می شوید دوست دارید رهبر باشید و به راحتی می توانید دوستان جدید پیدا کنید.
خاکستری: جذاب و فعال هستید، شما هرگز احساستان را پنهان نمی کنید و هر آنچه را که درونتان است آشکار می سازید. اما ضمنا میتوانید خودخواه هم باشید. می خواهید مورد توجه باشید و نمی خواهید بطور نا برابر با شما برخورد شود. می توانید روز مردم را روشن کنید. شما میدانید در زمان مناسب چه بگویید و خوش اخلاق هستید.
سبز: خیلی خوب با افراد تازه کنار می آیید. در واقع آدم خجالتی ای نیستی اما گاهی اوقات با کلماتت به عواطف مردم آسیب می رسانید. دوست دارید تا مورد توجه و علاقه کسی باشید که دوستش دارید ولی اغلب تنهایید و به انتظار فرد مورد نظرت می مانید.
طلایی: شما میدانید چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است. آدم بشاشی هستید و زیاد بیرون میروید. بسیار سخت میتوانی فرد مورد نظرت را پیدا کنی اما وقتی او را یافتی تا سالیان متمادی دوباره عاشق نمی شوی.
صورتی: شما همواره در تلاشید تا در هر چیزی بهترین باشید و دوست دارید به سایرین کمک کنید. اما بسادگی قانع نمی شوی. دارای افکاری منفی هستید و در جستجوی عشقی شورانگیز مانند آنچه در قصه هاست هستید.
زرد: شما شیرین و بیگناهید، مورد اعتماد بسیاری از مردم، و دارای رهبریتی قوی در ارتباطاتتان هستید. شما خوب تصمیم می گیرید و انتخاب درستی در زمان مناسب می گیرید. همواره در افکار داشتن روابط عاشقانه بسر می برید.
خرمایی: باهوشید و میدانید چه چیزی درست است. میخواهید همه چیز را مطابق میل خود کنید که گاهی می تواند بدلیل عدم توجه به نظر دیگران مشکل ساز باشد. اما در مورد عشق صبور هستید. وقتی فرد مورد نظرتان را یافتید برایتان دشوار است فرد بهتری پیدا کنید.
نارنجی: در مقابل اعمالتان مسئولیت پذیر هستید، می دانید چگونه با مردم رفتار کنید. همواره اهدافی برای دستیابی به آنها دارید و حقیقتا برای رسیدن به آنها تلاش میکنید، فردی آماده رقابت هستید. دوستانتان برایت بسیار مهم هستند و قدر آنچه را که دارید میدانید، گاهی اوقات واکنشتان زیادی شدید است و علت آن نیز احساساتی بودنتان است.
ارغوانی: اسرار آمیز هستید، به هیچ وجه خودخواه نیستید، زود و آسان نظرتان جلب می شود. روزتان با توجه به خلقتان می تواند غمگین یا خوش باشد. بین دوستان محبوب هستید اما می توانید دست به عمل احمقانه ای نیز بزنید، بسادگی امور را فراموش می کنید. بدنبال شخصی هستید که قابل اعتماد باشد.
لیمویی: آرام هستید، اما بسادگی عصبانی می شوید. به آسانی حسادت می ورزید و در مورد چیزهای کوچک اعتراض میکنید، نمی توانید به یک کار بچسبید اما دارای شخصیتی هستید که اعتماد و علاقه همه را جلب میکند.
نقره ایی: خیال پرداز و بامزه اید، دوست دارید چیز های جدید را بیازمایید. علاقه دارید خود سازی کنید و بسادگی می آموزید، براحتی میتوان با شما صحبت کرد و شما نصایح خوبی می دهید. وقتی موضوع دوستی است متوجه میشوید نمی توان به کسی اعتماد کرد، اما وقتی دوستان واقعی خود را یافتید تا پایان عمر به آنها اعتماد میکنید.
سیاه: شما یک مبارز هستید و دارای انگیزه اید. اما تغییر در زندگی را نمی پسندید. زمانی که تصمیمی گرفتید، روی تصمیمتان تا مدتها پای می فشارید. زندگی عشقی شما نیز توام با مبارزه است و مثل همه نیست.
زیتونی: شما روشن قلب و آدم گرمی هستید. همراه خوبی برای فامیل و دوستانید. خشونت را نمی پسندید و میدانید چه چیزی درست است. شما مهربان و بشاش هستید اما بسادگی به مردم حسادت نورزید.
قهوه ای: فعال و ورزشکارید، برای دیگران مشکل است که به شما نزدیک شوند. زمانی که متوجه میشوید نمی توانید به چیزی که میخواهید دستیابید،‌ بسادگی تسلیم شده آنرا رها میکنید.
آبی: اتکا به نفس کمی دارید و خیلی ایرادی هستید. هنرمند هستید و دوست دارید عاشق شوید، اما میگذارید عشقتان از دستتان برود چون در این مورد از مغزتان فرمان می گیرید نه از قلبتان.
سرمه ای: شما جذابید و عاشق زندگی خود هستید، نسبت به همه چیز دارای احساسی قوی هستید و خیلی زود گیج میشوید زمانی که از دست شخص یا اشخاصی عصبانی می شوید برایتان مشکل است آنها را ببخشید.
سفید:
شما آرزو و اهدافی در زندگی دارید زود حسادت می ورزید نسبت به دیگران متفاوت و گاهی اوقات عجیب هستید اما همه این حالت شما را دوست دارند.
کبود: احساسات شما بسادگی و ناگهانی تغییر میکند اغلب تنها هستید، مسافرت را دوست دارید. انسان صادقی هستید ولی حرف مردم را زود باور میکنید. یافتن عشق برای شما سخت است و گمگشته عشق هستید.

معرفی کتاب شوخی The Juke

نویسنده: میلان کوندرا (1 آوریل 1929 چکسلواکی)
مترجم: فروغ پوریا وری
انتشارات: روشنگران و مطالعات زنان
411 صفحه

لودویک یان دانشجوی 20 ساله ای است که به دلیل شوخی ساده ای از حزب کمونیست و دانشگاه اخراج شده و مجبور می شود که شش سال تمام در معادن زغال سنگ کار کند، زمانک دوست لودویک و رئیس سازمان حزب در جریان بازپرسی هیچ کمکی به او نمی کند. پانزده سال بعد وقتی با هلنا زمانووا، همسر زمانک  روبرو می شود، گمان می کند فرصت انتقام را به چنگ آورده است و تصور می کند عملی که در حد کینه خاموش نشدنی اش باشد این است که زن دشمن خود را به خیانت وا دارد. یاروسلاو دوست دوران نوجوانی لودویک، برای اینکه یاد آباء و اجدادی را از نو زنده کند، با رژیم همکاری می کند، اما فرزند خودش در اجرای یک جشن سنتی به صورت خنده داری به او خیانت می کند.

این کتاب چندین راوی دارد. در هفت بخش تنظیم شده است که 3 بخش آن توسط لودویک، یک بخش توسط هلنا، یک بخش توسط یاروسلاو، یک بخش توسط کوستکا و بالاخره بخش هفتم توسط لودویک و یاروسلاو و هلنا روایت می شود. خیلی فوق العاده نوشته شده. من همیشه از سبک نوشتاری میلان کوندرا خوشم می اومده و اون یکی از نویسنده های مورد علاقه ام است. این کتاب هم مثل کتاب های قبلی که ازش خوندم برام فوق العاده خوشایند بود. کوندرا مشکلات و کمبود های دولت خودش رو به نحوی کنایه آمیز بیان می کند. او در سال 1975 مجبور شد کشورش رو ترک کنه و به فرانسه برود. از سال 1981 کوندرا دارای ملیت فرانسوی است و هنوز هم همانجا زندگی می کند.
 
جملاتی از کتاب:
"هیچ زنی نمی تواند بدون احساسات زندگی کند، اگر بتواند که زن نیست"
"تنها نیروی قوی که دل آدمی را می لرزاند درنده خویی روابط جنسی است."
"مردها به آنچه دست نیافتنی می دانند تمایل بیشتری دارند."
"آنهایی که بالای پشت بام ها از شادی فریاد می زنند، معمولا از همه غمگین ترند."
"زندگی با کسانی که حاضرند آدم را به سوی تبعید یا مرگ روانه کنند آسان نیست، صمیمی شدن با آن ها آسان نیست، عشق ورزیدن به آن ها آسان نیست."
"داماد هیچ وقت در عروس مهم نبوده، ریش سفید است که اهمیت دارد. داماد ازدواج نمی کند. با او ازدواج می شود. ازدواج  او را تعریف می کند و همچون موج بلندی می برد. او قرار نیست حرفی بزند یا کاری بکند. ریش سفید از جانب او هم حرف می زند و هم عمل می کند."
"همه چیز های خاکی که متعلق به خداوند است ممکن است از آن شیطان هم باشد. حتا حرکت عاشقان در عشقبازی"