کتاب «خاطرات پس از مرگ براس کوباس» نوشته ماشادود د آسیس

کتاب «خاطرات پس از مرگ براس کوباس» نوشته ماشادود د آسیس با ترجمه عبدالله کوثری از سوی انتشارات مروارید منتشر شد. کتاب مجموعه ای از فصل های کوتاه متوالی است که عناوین بسیار جالب و هنرمندانه ای دارند. ماشادود د آسیس یک نویسنده برزیلی است که به رئالیسم روانشناختی گرایش داشته و بسیاری از افراد او را بزرگترین نویسنده آمریکای لاتین در قرن 19 می دانند.

این کتاب خواندنی با این جملات آغاز می شود: «من نویسنده ای فقید هستم اما نه به معنای آدمی که چیزی نوشته و حالا مرده بلکه به معنای آدمی که مرده و حالا دارد می نویسد».

براس کوباس بعد از مرگ زندگی نامه خود را نوشته و چون به دنیای زندگان تعلق ندارد به دور از قضاوت های عادی زندگان در مورد خود به قضاوت نشسته است. در واقع نویسنده با ابن تمهید هشیارانه و بی مانند، راوی این زندگی نامه را آزاد می گذارد تا فارغ از همه دغدغه های آدمی زنده، زندگی خود را روایت کند و روایت این زندگی فرصتی می شود تا نویسنده تیزبین و متفکر با زبانی آمیخته به طنزی شکاکانه زیر و بم وجود آدمی، عواطف و هیجانات، بلندپروازی ها و شکست ها و پیروزی های او را ازکودکی تا دم مرگ پیش پیش روی ما بگذارد و پرسش هایی ناگزیر را در ذهن مان بیدار کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد